Μπορεί να πάρει μπρος ξανά η Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής;

Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων: «Στη Θράκη διατηρείται το αρνητικό φαινόμενο του μεγάλου αριθμού κλειστών εργοστασίων και της διακοπής λειτουργίας κρίσιμων μονάδων» – Όλες οι ελπίδες στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης, αφήνει να εννοηθεί ο υπουργός Μεταφορών-Υποδομών Κ. Καραμανλής

Μετά από χρόνια, η Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής ήρθε στο προσκήνιο για λόγους επένδυσης κι όχι απο-επένδυσης, δηλαδή με αφορμή την κατασκευή του εργοστασίου παραγωγής ενέργειας της ΤΕΡΝΑ-ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, με καύσιμο το φυσικό αέριο. Κατά την κατασκευαστική περίοδο υπολογίζεται πως 500 θέσεις εργασίας «ανοίγουν», ενώ κατά τη λειτουργία του εργοστασίου (που υπολογίζεται το 2024) θα εργάζονται περίπου 100 άτομα, σύμφωνα με τις εταιρίες.

Οι συγκεκριμένες θέσεις είναι θετική εξέλιξη για την περιοχή, αλλά αποτελούν «σταγόνα στον ωκεανό», εάν συγκριθούν με τις όσες χάθηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για λογαριασμό της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, από τα 69 εργοστάσια μεταποιητικού τομέα στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, τα 44 είναι ανενεργά, δηλαδή τα 2/3 έχουν βάλει λουκέτο.

Το πρόβλημα δεν έκρυψε ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Ορέστης Καβαλάκης λέγοντας χαρακτηριστικά: «στη Θράκη είχε παρουσιαστεί και διατηρείται μέχρι σήμερα το αρνητικό φαινόμενο του μεγάλου αριθμού των κλειστών εργοστασίων και της διακοπής της λειτουργίας κρίσιμων για την οικονομία των περιοχών παραγωγικών μονάδων». Τα παραπάνω καταγράφονται σε έγγραφο του γ.γ. στον απόηχο ρεπορτάζ του «Χ» για την κατάσταση στις βιομηχανίες και βιοτεχνίες της ΑΜΘ. Ο «Χ» είχε φιλοξενήσει τις δηλώσεις του προέδρου του  Δικτύου Συνδέσμων Βιομηχανιών-Βιοτεχνών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστου Γιορδαμλή, που έφτασαν μέχρι τα έδρανα της Βουλής.

Πλέον, οι ελπίδες της κυβέρνησης για «αναγέννηση» των ΒΙΠΕ της Θράκης, βασίζονται κυρίως σε δύο παράγοντες: Αναπτυξιακοί νόμοι και λιμάνι Αλεξανδρούπολης.

Αναπτυξιακοί νόμοι κι ευκαιρίες

Σύμφωνα με τον γ.γ. έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης σειράς νομοθετικών προτάσεων, που θα συμβάλλουν στη σημαντική βελτίωση της λειτουργίας των αναπτυξιακών νόμων (4399/2016, 3908/2011 και 3299/2004) ενώ παράλληλα επεξεργάζονται οι αλλαγές που θα επέλθουν από το επόμενο έτος (2022), στο δίκαιο των Κρατικών Ενισχύσεων της ΕΕ και ιδίως στο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, τα ποσοστά του οποίου θα είναι αυξημένα για τις περισσότερες περιοχές της χώρας μας, μεταξύ των οποίων και των περιοχών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

«Ο Αναπτυξιακός Νόμος 4399/2016 αποτελεί βασική συνιστώσα του αναπτυξιακού σχεδιασμού της χώρας», δήλωσε ο κος Καβαλάκης, θυμίζοντας πως πρόσφατα έληξε η προθεσμία για μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα με δικαιούχους και τις επιχειρήσεις στη ΒΙΠΕ. Εδώ έδωσε το εξής παράδειγμα: «για επένδυση ίδρυσης μεταποιητικής μονάδας που υλοποιείται, από μικρή επιχείρηση, σε περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης το προβλεπόμενο ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται στο 55% του συνολικού ενισχυόμενου κόστους επένδυσης».

Πως θεσπίστηκε Κυβερνητική Επιτροπή Βιομηχανίας, πρόσθεσε η γενική γραμματέας Βιομηχανίας Λαμπρινή Κασίμη. Η Επιτροπή «είναι αρμόδια για τη διαμόρφωση, υλοποίηση, εποπτεία και αξιολόγηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιομηχανία, με στόχο την ανάκαμψη και ανάπτυξη της μεταποιητικής δραστηριότητας στη χώρα», είπε θέτοντας το στόχο «να υπάρξει ένα νέο παραγωγικό υπόδειγμα που θα κινητοποιήσει τις υφιστάμενες παραγωγικές δυνάμεις και παράλληλα θα αναδείξει συγκριτικά πλεονεκτήματα για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις βιομηχανικού μετασχηματισμού, να προσελκύσει παραγωγικές επενδύσεις, να επαναπατρίσει πολύτιμο ανθρώπινο κεφάλαιο και να δημιουργήσει νέες, βιώσιμες θέσεις εργασίας».

Επί της ουσίας, πάντως, δεν εξήγγειλε κάποιο ευεργέτημα για τις ΒΙΠΕ πανελλαδικά, ούτε αυτές τις μεθορίου. Μετέφερε πάντως τη δυνατότητα να πραγματοποιηθούν επενδυτικού χαρακτήρα ενέργειες με τελικούς αποδέκτες της ελληνικές επιχειρήσεις μεταποίησης, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ελπίδα το λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Σχεδόν όλη την απάντησή του στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης, τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που εκεί ξεπεράστηκαν αλλά και το σχέδιο σύνδεσης με την Εγνατία και τον Σιδηρόδρομο, αφιέρωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο πως το «βαρύ χαρτί» της περιοχής είναι το γειτονικό μας λιμάνι κι οι ελπίδες βασίζονται σ’ αυτό.

«Αποτελεί τον κεντρικό μας στόχο και έχουμε πλήρη συνείδηση του γεγονότος, ότι χρειάζεται να στηριχτούν και να ενεργοποιηθούν όλες οι παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και ιδίως της ελληνικής Περιφέρειας. Κεντρική θέση σε αυτήν την προσπάθεια έχουν τα έργα υποδομής, τα οποία έχουν πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία», υποστήριξε γενικά ο υπουργός, κάνοντας λόγο ειδικότερα για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επενδύσεων σε όλη τη χώρα συνολικού ύψους άνω των 13 δις ευρώ, τα οποία αφορούν και τη Θράκη. «Αποτελεί κεντρική στρατηγική μας επιλογή να δουλέψουμε και να επενδύσουμε σε αναγκαία έργα στην Αλεξανδρούπολη και την ευρύτερη περιοχή», δήλωσε.

Αναλυτικά για τις διενεργούμενες παρεμβάσεις στο Λιμένα Αλεξανδρούπολης, είπε: «Χαρακτηριστική είναι η επίλυση του χρόνιου προβλήματος των ακινήτων του λιμένα, που απασχολεί την Αλεξανδρούπολη από το 1993. Με νομοθετική μας πρωτοβουλία τον Ιούλιο του 2020 δώσαμε επιτέλους λύση στο ζήτημα αυτό […]. Με την επανάκτηση της λειτουργικότητάς του, τα νέα έργα στις προβλήτες, τις επιπρόσθετες επενδύσεις που σχεδιάζονται μετά την παραχώρηση, την εγκατάσταση του πλωτού τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης, πλέον το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποκτά τεράστια δυναμική και πολύ μεγάλες δυνατότητες. Και το πιο κρίσιμο είναι ότι οι δυνατότητες αυτές ενισχύονται, ακόμα περισσότερο, με τη διασύνδεση του λιμανιού τόσο με την Εγνατία Οδό όσο και με το σιδηροδρομικό δίκτυο».

Εξετάζεται η σύνδεση ΒΙΠΕ Κομοτηνής – Σιδηρόδρομου

Στην προσπάθεια του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) να συνδέσει τις ΒΙΠΕ ΑΜΘ με τον σιδηρόδρομο, στάθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Σπύρος Πατέρας. Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΟΣΕ έχει συνάψει μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΤΒΑ.

Συγκεκριμένα, για τη Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής η κατάσταση περιγράφεται ως εξής: «Η ΒΙΠΕ Κομοτηνής έχει έκταση 4.315 στρέμματα, βρίσκεται σε απόσταση 14 km νοτιοανατολικά της Κομοτηνής με πρόσβαση στην Εθνική Οδό Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης (σ.σ. έχει πρόσβαση και στην Εγνατία κάτι που δεν αναφέρεται). Η ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής, οριοθετήθηκε το 1976 στις κτηματικές περιφέρειες των Κοινοτήτων Θρυλορίου, Αμάραντων και Παμφόρου. Σήμερα βρίσκεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Κομοτηνής και Μαρώνειας-Σαπών του Νομού Ροδόπης της Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης. Θα εξεταστεί η δυνατότητα εξυπηρέτησης της ΒΙΠΕ με κατασκευή νέου εμπορικού Σ.Σ. Καλλιθέας προς την Αλεξανδρούπολη σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του υπάρχοντας οδικού δικτύου (επαρχιακή οδός Κομοτηνής – Κρωβύλης)».

Επί της ουσίας λοιπόν, η σύνδεση της ΒΙΠΕ «εξετάζεται» με ό, τι αυτό σημαίνει, ενώ επί του παρόντος υπενθύμισης χρήζει το δύο χρόνια στην περιοχή δεν σφυρίζουν καν… τρένα επιβατικών δρομολογίων.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, 30/9/2021}