Οι τουρίστες περιμένουν στα σύνορα, εμείς τους τουρίστες

Γιατί δεν μιλάει κανείς για τις μειωμένες διελεύσεις τουριστών μέσω Νυμφαίας που ούτως ή άλλως δεν είχαν ως Νο1 επιλογή τους τη Ροδόπη; Γιατί πολιτικοί και φορείς ακόμη αναφέρονται σε 1.6εκ αφίξεις επικαλούμενοι παλιά στοιχεία; Είναι ευχή ή κατάρα η είσοδος της Βουλγαρίας στο χώρο Σένγκεν;

Τους βηματισμούς του προσπαθεί να βρει ακόμη ο οδικός τουρισμός, μετά την πανδημία του κορωνοϊού, κάτι που αποδεικνύεται στα στοιχεία αφίξεων διερχομένων, μέσα από τα συνοριακά σημεία διέλευσης της χώρας.

Μετά το έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, 2019, οι αφίξεις δεν έχουν ανακάμψει ακόμη, κι αυτό είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό στο συνοριακό σημείο διέλευσης Μακάζα-Νυμφαία, που ενώ το 2019 ήταν η τρίτη οδική πύλη εισόδου της χώρας, πίσω μόνο από Προμαχώνα Σερρών κι Εύζωνες Κιλκίς -μπροστά ακόμη κι από τους Κήπους-, με 1.65εκ διερχόμενους, το 2022 από τη Νυμφαία καταγράφηκαν μόλις 475.00 αφίξεις, καθιστώντας το συνοριακό σημείο 7ο πιο δημοφιλές αντί για 3ο στη χώρα.

Πρόκειται για ένα αρκετά σοβαρό ζήτημα, το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει τύχει της ανάδειξης που πρέπει από τοπικούς πολιτικούς και φορείς, που αναμασούν στο δημόσιο διάλογο τα στοιχεία που το 2020 έκανε γνωστά ο «Χ», επικαλούμενοι εσφαλμένα τις αφίξεις του 2019.

Γιατί μειώθηκαν οι εισερχόμενοι;

Γιατί όμως οι αφίξεις μέσω Νυμφαίας μειώθηκαν; Το ζήτημα είναι πολυπαραγοντικό, άρα η απάντηση είναι συνδυασμός στοιχείων.

  • Πρώτον, η πτώση του οδικού τουρισμού που καταγράφηκε πανελλαδικά στη μετά-covid εποχή σε σύγκριση με το έτος ρεκόρ 2019.
  • Δεύτερον, ειδικά για τη Νυμφαία, η ταλαιπωρία των διερχόμενων τουριστών, που σε ώρες αιχμής έχει συμβεί φέτος να περιμένουν ακόμη και τρεις ώρες «κολλημένοι» μέχρι να μπουν στην Ελλάδα.
  • Τρίτον, προσθετικά στο παραπάνω, η χρήση άλλων εισόδων της χώρας, δεδομένης της μεγάλης αναμονής στη Νυμφαία.

Και περιμένουν και μας προσπερνούν

Φυσικά, το ζήτημα, όπως πολλές φορές έχει απασχολήσει το δημόσιο διάλογο, δεν είναι πόσοι επιλέγουν τον κάθετο άξονα Μακάζα-Νυμφαία για να εισέλθουν στη χώρα μας, αλλά πόσοι εξ αυτών έρχονται στην Κομοτηνή και τα παράλιά της κι όχι απλώς μας προσπερνούν. Κι εδώ, τα τελευταία χρόνια, αυτοδιοίκηση, φορείς κι επαγγελματίες δεν έχουν κάνει τα μέγιστα που οφείλουν για να τους δελεάσουν μέσα στην πόλη ή να τους οδηγήσουν πιο αθρόα στο παραλιακό μέτωπο.

Πάντως, η μείωση του συνολικού αριθμού εισερχόμενων τουριστών μέσω Νυμφαίας, συνεπάγεται τη μείωση των δυνητικών τουριστών στο Νομό Ροδόπης, ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει το δημόσιο διάλογο.

Είσοδος Βουλγαρίας στη Σένγκεν: Ευχή ή κατάρα;

Όλα τα παραπάνω, μάλιστα, καταγράφονται σε μία περίοδο έντονων «ζυμώσεων» Βουλγαρίας κι Ευρώπης, για την είσοδο της χώρας στη Σένγκεν. Όσα κράτη συμμετέχουν στο χώρο Σένγκεν έχουν συναποφασίσει να μη διενεργούν ελέγχους στα εσωτερικά αναμεταξύ τους σύνορα παρά μόνο σε περιπτώσεις συγκεκριμένων απειλών, ενώ διενεργούν εναρμονισμένους ελέγχους στα εξωτερικά τους σύνορα βάσει σαφώς καθορισμένων κριτηρίων.

Το μεγαλύτερο όφελος που θα προκύψει στην Ελλάδα από την είσοδο της Βουλγαρίας στη Σένγκεν είναι σαφώς τουριστικό, αφού οι τουρίστες θα εισέρχονται ελεύθερα, χωρίς να υποβάλλονται σε συνοριακούς ελέγχους και χωρίς να ταλαιπωρούνται. Από μόνη της η είσοδος στη Σένγκεν, πάντως, δεν σημαίνει ότι θα επιτρέπεται η διέλευση μεγάλων τουριστικών λεωφορείων και φορτηγών από τα σύνορα, αφού πρώτα πρέπει να γίνουν πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες για την πιστοποίηση της ασφαλούς μεταφοράς επιβατών και προϊόντων.

Η μεγαλύτερη «παγίδα», όμως, ειδικά για τη Ροδόπη, που μπορεί να αποδειχθεί μοιραία, εάν η περιοχή δεν ανέβει στο τουριστικό «κύμα», είναι πως η φυγή καταναλωτών από Ροδόπη προς Βουλγαρία για καύσιμα, εμπόριο, αλλά και παρεμπόριο ή λαθρεμπόριο, θα είναι ακόμη πιο εύκολη και γρήγορη, άρα ακόμη περισσότερο χρήμα θα εκρέει από την τοπική οικονομία στη γειτονική. Η απουσία ελέγχων δύναται να έχει επιπτώσεις και στο μεταναστευτικό, όπου τα εγκληματικά κυκλώματα διακίνησης προσαρμόζονται ανάλογα με το τι τους συμφέρει.

Η ουρά από Βουλγαρία προς Ελλάδα μέσω του κάθετου άξονα από ψηλά, όπως την αποτύπωσε ο Ιβ Τρακόβ σε ώρα αιχμής (πηγή φωτογραφίας: Facebook)

{Πηγή δημοσίευσης: https://xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 20/7/2023}