«Οδηγός» για αναπλάσεις σε όλη την Κομοτηνή

Εκπονείται αρχιτεκτονική μελέτη για αναπλάσεις σε 10 οδικά συμπλέγματα – Δ. Καρασταύρου: «Στόχος να αποκτήσουν ενιαία ταυτότητα οι κεντρικοί δρόμοι της πόλης»

Με την «στροφή» της εκατονταετίας και μέχρι σήμερα, η Κομοτηνή έχει αξιοποιήσει αρκετά προγράμματα ή και χρήματα δημοτών, προκειμένου να πραγματοποιήσει σειρά αστικών αναπλάσεων. Και μπορεί η εικόνα της πόλης να επιδέχεται πολλαπλών ερμηνειών, πλην όμως αυτό που είναι δεδομένο είναι πως οι αναπλάσεις έχουν γίνει σημειακά, είτε στο ιστορικό μέρος της πόλης, είτε στο εμπορικό, είτε σε άλλες περιοχές.

Τα σημεία

Η Δημοτική Αρχή θέλοντας να βάλει τα θεμέλια σχεδιασμού με ενιαία ταυτότητα για το μέλλον, πραγματοποιεί διαγωνισμό για την εκπόνηση μεγάλης αρχιτεκτονικής μελέτης, που θα βγάλει πορίσματα για δέκα βασικά οδικά συμπλέγματα της πόλης. 

Πιο αναλυτικά, αντικείμενο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, ο οποίος στον φάκελο χαρακτηρίζεται ως «σύνθετος, ανοικτός, διαγωνισμός προσχεδίων μελέτης» είναι η ανάπλαση 10 κεντρικών δρόμων στην πόλη της Κομοτηνής με σκοπό την αναβάθμιση του αστικού τοπίου σε επίπεδο: περιβαλλοντικό – βιοκλιματικό, ειδικό αρχιτεκτονικό – πολεοδομικό, κοινωνικό – οικονομικό.

Οι δρόμοι αυτοί είναι: Εθνικής Αντιστάσεως – Εγνατία, Γεωργίου Παπανδρέου-Ξάνθης, Γ. Κονδύλη, Θησέως – Λ. Ηρώων, Υψηλάντου, Δημοκρίτου – Ορφέως, Βασιλέως Γεωργίου – Μπλέτσα Δ.  – Σισμανόγλου, Ζυμβρακάκη, Χρ. Τσούντα Τσαλδάρη – Κακουλίδου – Συμεωνίδη. Στον φάκελο περιγράφονται αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των οδών και το τι έχει γίνει (ή δεν έχει γίνει) μέχρι στιγμής σε αυτές.

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός

Οι εν λόγω δρόμοι παρουσιάζουν μια ποικιλομορφία τόσο στον χαρακτήρα τους και τα μεγέθη τους όσο και στον χαρακτήρα των περιοχών από τις οποίες περνούν. 

Η ανάπλαση αφορά τους δρόμους στο σύνολο της επιφάνειάς τους δηλαδή, το οδόστρωμα, τους χώρους στάθμευσης, τα πεζοδρόμια και τους χώρους πράσινου που συμπεριλαμβάνουν (παρτέρια, νησίδες  κλπ).

Ο χαρακτήρας των περιοχών μέσα από τις οποίες περνούν οι δρόμοι αυτοί ποικίλλει πολεοδομικά, σε  δόμηση, χρήση και λειτουργία. Μέσα στις διαδρομές αυτές βρίσκονται: περιοχές με προέχουσες κεντρικές λειτουργίες, (διοίκηση, γραφεία, εμπόριο, πολιτιστικές, ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις), περιοχές κατοικίας με υψηλούς επιτρεπόμενους συντελεστές δόμησης, μεγάλα ποσοστά κάλυψης και υψηλές πυκνότητες, περιοχές με μικτές χρήσεις κατοικία – εμπόριο – γραφεία, περιοχές αμιγούς κατοικίας με ήπια δόμηση, περιοχές αμιγούς κατοικίας με πολεοδομικό σχεδιασμό και ιστορικότητα – χαρακτήρα προσφυγικό, περιοχές που κτίστηκαν στο πνεύμα του κρατικού παρεμβατισμού, πχ ΕΚΤΕΝΕΠΟΛ κατοικίες με χαμηλή σχετικά δόμηση και μεγάλους αλλά υποβαθμισμένους υπαίθριους χώρους.

Κομοτηνή, με ενιαία ταυτότητα;

Η έγκριση διενέργειας του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού πέρασε πρόσφατα από την Οικονομική Επιτροπή του Δ. Κομοτηνής. «Όλες οι διοικήσεις του Δήμου κατά διαστήματα χρηματοδοτήθηκαν από διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, για να κάνουν αναπλάσεις των οδών. Όμως αυτές έγιναν με έναν τρόπο που δεν είχαν μία ενιαία μορφή, ταυτότητα και ‘οδηγό’. 

Ο στόχος τώρα είναι να αποκτήσουν μία ενιαία ταυτότητα όλοι οι κεντρικοί δρόμοι της πόλης», εξήγησε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5fm ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Δημήτρης Καρασταύρου.

Επί της ουσίας των πραγμάτων τώρα «παίρνοντας τα αποτελέσματα αυτού του διαγωνισμού η Τεχνική Υπηρεσία θα είναι σε θέση μετά να υλοποιήσει πάρα πολύ εύκολα οριστικές μελέτες, προκειμένου να έχει ώριμα έργα, για να τα εντάξει σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο», δήλωσε ο αντιδήμαρχος, προσθέτοντας πως το αρχιτεκτονικό σχέδιο «είναι ένας τρόπος να αποκτήσουμε άμεσα μεγάλες μελέτες ανάπλασης των κεντρικών οδών της πόλης, με ενιαία ταυτότητα».

Ο προϋπολογισμός της συνολικής μελέτης είναι στο 1εκ ευρώ περίπου, εκ των οποίων υπάρχει μερική κάλυψη (περί του 20%) από το Πράσινο Ταμείο. Πάντως, αναμένονται κι εκπτώσεις από τον ανάδοχο.

Το πότε, το εάν και το πως εν τέλει το νέο μεγάλο αυτό σχέδιο επί χάρτου, θα πάρει μορφή προς όφελος δημοτών και επισκεπτών, θα αποτελέσει αντικείμενο καταγραφής και κριτικής στο μέλλον. Γιατί η καταγραφή σχεδίων, πάντα, δίνει την θέση της στην καταγραφή πεπραγμένων, από τα οποία και κρίνονται οι Δημοτικές Αρχές του τόπου.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, του Διονύση Βοργιά, 12/11/2020}