Προσωρινό φρένο στα σχέδια για μερική ιδιωτικοποίηση της μεταφοράς απορριμμάτων

Το θέμα θα συζητηθεί σε επόμενη συνεδρίαση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΙΑΑΜΑΘ

Έξω από την έδρα της ΔΙΑΑΜΑΘ στην Κομοτηνή βρέθηκαν το μεσημέρι της Τρίτης 21/01 εργαζόμενοι στους τομείς καθαριότητας από διάφορους Δήμους της Περιφέρειας ΑΜ-Θ (προεξαρχόντων των Αλεξανδρουπολιτών), με στόχο να «μπλοκάρουν» τη συζήτηση ενός εκ των θεμάτων της συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου της Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρίας Διαχείρισης Απορριμμάτων ΑΜΘ (ΔΙΑΑΜΑΘ). Επρόκειτο για τον Διεθνή Διαγωνισμό για Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών με τίτλο: «Λειτουργία τοπικών μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων».

Δηλαδή πρόκειται για παραχώρησης της μεταφοράς απορριμμάτων σε εργολάβο και συγκεκριμένα:

  • των σύμμεικτων απορριμμάτων από τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) προς τις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ),
  • των ανακυκλώσιμων υλικών από τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) προς τα κατά τόπους Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ),
  • των υπολειμμάτων επεξεργασίας από τις κατά τόπους Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) προς τους κατά τόπους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ),
  • των υπολειμμάτων διαλογής από τα κατά τόπους Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών(ΚΔΑΥ) προς τους κατά τόπους Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ).

Τι ζήτησαν οι εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι ζήτησαν αρχικά την απόσυρση του θέματος από την ημερήσια διάταξη, έχοντας μάλιστα μαζί τους και τον πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής της ΠΟΕ ΟΤΑ Νίκο Τράκα. «Εμείς βλέπουμε μπροστά μας ότι κάποιοι παίρνουν αποφάσεις για τους δημότες χωρίς τους δημότες και δεν τους λένε την αλήθεια. Τις επόμενες ημέρες τόσο οι σύλλογοι όσο και η ομοσπονδία θα ενημερώσουν τους δημότες, τι έγινε σήμερα, ποιοι είναι αυτοί που τους ανεβάζουν τα δημοτικά τέλη», είπε ο κος Τράκας, με την κρατούσα άποψη στους κόλπους των εργαζομένων να είναι αυτή που λέει ότι το συγκεκριμένο θέμα δύναται να αποτελέσει και τον δούρειο ίππο για την εν γένει ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας στους δήμους της χώρας.

Η βασική ένστασή των εργαζόμενων σε αυτή τη φάση όμως, είναι ότι «οι δήμαρχοι δεν ξέρουν ούτε το κόστος, ούτε και ξέρουνε τι ακριβώς έχουνε ψηφίσει. Το κόστος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τον ανοιχτό διαγωνισμό που ουσιαστικά προχωράει, είναι τριπλάσιο για τους δήμους. Αυτό σημαίνει ότι οι δημότες θα πληρώσουνε για άλλη μία φορά το κόστος όλο αυτό και τις αποφάσεις για την ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας. Γιατί εμείς λέμε ότι αυτό που έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους όσοι το ψηφίζουν αυτό, είναι η ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας», σύμφωνα με τον κο Τράκα.

Μετά από μία μίνι διαβούλευση και τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Γιάννη Ζαμπούκη να ζητά αναβολή της συζήτησης ώστε να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση, ο πρόεδρος της ΔΙΑΑΜΑΘ και δήμαρχος Ξάνθης Μανώλης Τσέπελης ανακοίνωσε την αναβολή, διευκρινίζοντας ότι το θέμα αυτό η νυν διοίκηση το παρέλαβε από την προηγούμενη. Από την άλλη πλευρά όμως «εμείς εν μέρει προσπαθούμε να την εφαρμόσουμε γιατί κάποιοι δήμοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στη μεταφορά των απορριμμάτων», συμπλήρωσε.

Το σίγουρο πάντως είναι ότι η συζήτηση του θέματος δεν έγινε, αλλά όταν θα γίνει «θα είναι εδώ οι εργαζόμενοι με απεργιακές κινητοποιήσεις» τόνισε ο κος Τράκας καθώς το συνδικαλιστικό κίνημα θέλει τους εργολάβους μακριά από την καθαριότητα και τους δήμους γενικά, και η λύση που προτείνει και ενστερνίζεται είναι οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.

Την ίδια ώρα, οι συνδικαλιστές εκφράζουν φόβους ότι θα υπάρξει πρόβλημα και στην εντός των πόλεων/οικισμών αποκομιδή των απορριμμάτων, καθώς οι δήμοι θα πρέπει να καταβάλουν τεράστια ποσά στον εργολάβο της μεταφοράς μέσω ΔΙΑΑΜΑΘ, τα οποία αν αξιοποιούνταν εντός των τειχών θα προσέφεραν αν μη τι άλλο καλύτερο εξοπλισμό στους τομείς καθαριότητας. 

Παρόν και το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο

Η συζήτηση του θέματος για την ιδιωτικοποίηση της μεταφοράς των απορριμμάτων προκάλεσε και το ενδιαφέρον του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου, μέλη του οποίου παρέστησαν έξω από τα γραφεία της ΔΙΑΑΜΑΘ σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

«Όλη η εμπειρία δείχνει ότι όπου υπάρχει ιδιώτης δεν σημαίνει ότι υπάρχει όφελος για τους δημότες. Ίσα-ίσα δίνουν οχήματα του δημοσίου σε ιδιώτες» είπε ο Διονύσης Κλάδης εκπροσωπώντας τους διαμαρτυρόμενους, κάνοντας την αναγωγή σε μερικούς από τους όρους της διακήρυξης, η οποία προβλέπει την παραχώρηση 32 απορριμματοφόρων στον εργολάβο (σ.σ. ο ίδιος θα προσφέρει μόνο τέσσερα για τις ανάγκες του έργου) καθώς και ότι η δαπάνη αλλαγής ελαστικών θα βαρύνει τους δήμους.

«Για μας το βασικό ζητούμενο είναι να γίνουν προσλήψεις από τους δήμους, ώστε να έχουν και δικαιώματα στους εργαζόμενους, να υπάρχει ασφάλεια στην εργασία χωρίς ατυχήματα και οι δημότες να έχουν ένα σωστό έργο αποκομιδής απορριμμάτων και χωρίς να πλήττεται το περιβάλλον», κατέληξε ο κος Κλάδης.

ΠΟΕ – ΟΤΑ: Καταγγελίες για την Ανακύκλωση και τον τρόπο με τον οποίο γίνεται 

Και ενώ στην Κομοτηνή διημείφθησαν αυτά, στην Αθήνα η ΠΟΕ ΟΤΕ εξέδιδε μία ανακοίνωση καταγγέλλοντας την συμμετοχή ιδιωτών και στον τομέα της Ανακύκλωσης. 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.) έχει καταγγείλει σε όλους τους τόνους την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική στη Διαχείριση Απορριμμάτων και ιδιαίτερα στον τομέα της «Ανακύκλωσης».

«[…] Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε παρατηρήσει να εκδηλώνονται πυρκαγιές σε Κέντρα Διαλογής Ανακύκλωσης (Κ.Δ.Α.Υ.), σε όλη την Ελλάδα, με τελευταία αυτή στην Κόρινθο. Είχαν προηγηθεί φωτιές στη Σίνδο, στο Άστρος, στην Πάτρα και στον Ασπρόπυργο. Σε όλες τις περιπτώσεις η λειτουργία των Κ.Δ.Α.Υ. έχει ανατεθεί σε Ιδιωτικές Εταιρείες, ειδικά όσον αφορά σε υλικά όπως Μέταλλα, Μπαταρίες, Ελαστικά, Λάδια, κ.λπ. με κυρίαρχη υποτίθεται τη «γνώση» για τις συσκευασίες των μπλε κάδων […]» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση που καταλήγει: «[…] η μόνη αξιόπιστη και αποτελεσματική ανακύκλωση είναι η Δημόσια Δημοτική Διαχείριση που παράλληλα διασφαλίζει και εγγυάται την προστασία του Περιβάλλοντος, της Υγείας και Ασφάλειας μας αλλά και της τσέπης μας».

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, του Θανάση Τσολάκη, 22/1/2020}