Τρεισήμισι χρόνια στο «περίμενε» για την πεσμένη γέφυρα Κομψάτου

Τον Μάρτιο ’21 οι ελπίδες για τον διαγωνισμό κατασκευής νέας γέφυρας – Μία ακόμη υπόσχεση για κατασκευή γέφυρας στην Αγία Μαρίνα Ιμέρου

«Θα δημοπρατηθεί το έργο κατασκευής νέας γέφυρας το 2020;» διερωτόμασταν στην επέτειο συμπλήρωσης τριών ετών από την πτώση της γέφυρας Κομψάτου, τον Σεπτέμβριο ’20. Πολιτικές ανευθυνότητες, αποκαλύψεις και παραλείψεις, γραφειοκρατία και καθυστερήσεις, συνεχίστηκαν όμως και το 2020 στα συντρίμμια της πολύπαθης γέφυρας μεταξύ Πολυάνθου και Ιάσμου. Στα τρία χρόνια ντροπής, θα έχει προστεθεί τουλάχιστον άλλο ένα εξάμηνο αναμονής, εάν επαληθευτεί το πιο… αισιόδοξο σενάριο, δηλαδή τα λεγόμενα του αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης Νίκου Τσαλικίδη, ο οποίος –στο περιθώριο της απολογιστικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου για τα πεπραγμένα του 2020- είπε  mot a mot για τη γέφυρα:

«Έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό η τελική μελέτη για την γέφυρα στον ποταμό Κομψάτο, η οποία πέρασε και διάφορες φάσεις και αντικειμενικές δυσκολίες, ενώ πρόσφατα βρέθηκα στην Αθήνα δύο φορές, για να ξεμπλοκάρουμε από γνωμοδοτήσεις φορέων, όπως αυτή του ΟΣΕ. Έτσι λοιπόν, παραδίδεται στις αρχές του επόμενου μήνα (εν. Φεβρουαρίου) κι ευελπιστούμε στα τέλη Μαρτίου να έχουμε δημοπράτηση του έργου μίας νέας γέφυρας με βελτιωμένες προδιαγραφές στην ίδια θέση βέβαια που ήταν (είναι ακόμη) η παλιά γέφυρα, έχοντας εξασφαλίσει 5εκ. ευρώ».

Για την ευρύτερη περιοχή είχε προηγηθεί η εξής δήλωσή του: «έχει εκπονηθεί η μελέτη υδραυλικής διευθέτησης της ευρύτερης περιοχής για τη δημιουργία ενός αναβαθμού, ενός σημαντικού έργου για την προστασία και της νέας γέφυρας».

Θυμίζουμε πως η μόλις 24ων ετών οδική υποδομή κατέρρευσε σαν χάρτινη τον Σεπτέμβριο ’17. Υπάρχει από το 2019 ειλημμένη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για πλήρη κατεδάφιση της γέφυρας και κατασκευή νέας, πιο σύγχρονης, στο ίδιο σημείο.

Ξανάνοιξε ο δρόμος για γέφυρα στον Ίμερο

Αναφορικά με τις ιρλανδικές διαβάσεις του νομού, ο αντιπεριφερειάρχης υπενθύμισε τα ολοκληρωμένα, εν εξελίξει ή προς υλοποίηση έργα αναβάθμισης στην Ε.Ο. Πανεπιστημιούπολη – Αρριανά, λέγοντας: «έχουν ήδη κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται τρεις ιρλανδικές διαβάσεις σε Κάλχα, Γρατινή και Αρριανά. Οι δύο του Βοζβόζη (σε Ήφαιστο και Αμυγδαλόρεμα) είναι στη φάση των ενστάσεων». Επίσης μεταξύ Φιλύρας και Αρριανών προχωράει η κατασκευή γέφυρας, σε τοποθεσία βόρεια της υφιστάμενης ιρλανδικής διάβασης.

Την ίδια ώρα, όμως, που στο βόρειο άξονα του νομού γίνονται έργα, στο νότιο η κατάσταση παραμένει βαλτωμένη. Εδώ, ο αντιπεριφερειάρχης υποσχέθηκε ξανά γέφυρα στους κατοίκους του Ιμέρου, προς αντικατάσταση της υπάρχουσας προβληματικής ιρλανδικής διάβασης και της άκρης επικίνδυνης εναλλακτικής όδευσης. Το έργο αυτό ζητούν δεκαετίες κάτοικοι της περιοχής, αλλά και διερχόμενοι (καθώς αποτελεί το βασικό βήμα ενοποίησης του παραλιακού μετώπου Μαρώνειας-Φαναρίου). Κατά καιρούς έχουν ακουστεί οι δικαιολογίες πως δεν επαρκούν οι παλιές μελέτες (για τις οποίες έχουν δαπανηθεί πολλά δημόσια χρήματα), δεν μπορεί να φτιαχτεί γέφυρα στο σημείο (αν και υπάρχει ένα χιλιόμετρο βόρεια) ή επαρκεί μία σύγχρονη ιρλανδική διάβαση (παρότι η υφιστάμενη βουλιάζει με την πρώτη βροχή).

«Είναι εγγεγραμμένη για να πάμε στη λύση της ιρλανδικής, αλλά μετά από διερεύνηση της υπηρεσίας μας και μετά από δική μου ενημέρωση, απ’ ό, τι φαίνεται θα προχωρήσουμε σε μία καινούργια γέφυρα, που ξεκίνησε (να σχεδιάζεται) τα προηγούμενα χρόνια από προηγούμενες διοικήσεις, κι ολοκληρώνεται με δική μας επιμέλεια, γιατί είχε βαλτώσει», είπε εδώ ο κος Τσαλικίδης.

Επικουρικά, διαφήμισε το έργο διαπλάτυνσης κι ασφαλτόστρωσης μεταξύ Μαρώνειας και Δικέλλων, ενώ εξήγγειλε διαπλάτυνση του δρόμου Πλατανίτης – Ίμερος, ώστε συνολικά τα άνω έργα να αποτελέσουν «ολοκληρωμένη παρέμβαση ενός άρτιου και υπεύθυνου σχεδίου ανάπτυξης των υποδομών και κατ’ επέκταση της ανατολικής και παραθαλάσσιας Ροδόπης».

Ως προς το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, θα συνεχιστούν έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, όπως αυτά που έγιναν στον κόμβο Φαναρίου. Προς αυτή την κατεύθυνση, ολοκληρώνονται δύο μελέτες για βελτίωσης των δρόμων Κομοτηνή – Ροδίτης και Άρατος – Σάπες. Επίσης, ολοκληρώνεται η μελέτη κατασκευής ποδηλατοδρόμου Κομοτηνή – Κόσμιο και Κομοτηνή – Πανεπιστημιούπολη. «Κλείνει ένας κύκλος βελτίωσης περιφερειακών δρόμων που έχει πολύ μεγάλη ανάγκη η Ροδόπη», ισχυρίστηκε ο κος Τσαλικίδης.

Ευρύτερα στον παραλιακό αστερισμό, ο αντιπεριφερειάρχης ισχυρίστηκε πως προχωράει η υπόθεση ανάδειξης του σπηλαίου Μαρώνειας, για το οποίο έχουν αποσταλεί από την Π.Ε. Ροδόπης οι προγραμματικές στο Υπουργείο Πολιτισμού και στον Δήμο Μαρωνείας-Σαπών, πάντως μία ουσιαστική εξέλιξη παραμένει και φέτος σε βρεφικό επίπεδο.

Τα υπόλοιπα έργα

Για τα υπόλοιπα έργα, επιγραμματικά:

  • Υγεία: Ενισχύθηκε ο εξοπλισμός στο Νοσοκομείο Κομοτηνής και στα Κέντρα Υγείας Ιάσμου και Σαπών, ενώ σύμφωνα με τον κο Τσαλικίδη η ΠΕ Ροδόπης έπραξε όσα όφειλε στο υγειονομικό σκέλος της πανδημίας, με συσκέψεις, εξοπλισμό, κλπ.
  • Αντιπλημμυρικά: Ολοκληρώνεται η μελέτη για την κατασκευή δύο ταμιευτήρων. Πραγματοποιήθηκε αντιπλημμυρικό έργο στον Ίασμο. Διεκδικείται αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την πραγματοποίηση αντιπλημμυρικών.
  • ΑμεΑ: Έχουν γίνει ενέργειες για την παραχώρηση ενός κοινοχρήστου χώρου στην περιοχή του Φαναρίου, για τη δημιουργία σύγχρονης παιδικής χαράς. Βελτιώνεται η προσβασιμότητα ΑμεΑ στα κτίρια της ΠΑΜΘ.
  • Αθλητισμός: Αναβαθμίζονται οι υποδομές του Πανθρακικού Σταδίου.
  • Οικονομία: Τοποθετήθηκε ISOBOX στον κάθετο άξονα Μακάζα-Νυμφαία (σ.σ. το οποίο δεν είναι ακόμη λειτουργικό). Στηρίχθηκαν με χρηματοδοτήσεις μέσω Leader έργα δημοσίου και ιδιωτικού χαρακτήρα.
  • Νέα εποχή: Προχωράει ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός. Στα σκαριά ψηφιακή πλατφόρμα virtual tour στη Ροδόπη και επετειακό λεύκωμα για τα 100 χρόνια ελευθερίας.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr, του Διονύση Βοργιά, 2/2/2021}