Η δύναμη της τέχνης: Διαδικτυακά στο ERASMUS+ το 3ο ΓΕΛ Ξάνθης

Το 3ο ΓΕΛ Ξάνθης μέσα στο ευρωπαϊκό πλαίσιο Erasmus+ διοργάνωσε διαδικτυακή συνάντηση μαθητών και καθηγητών με γενικό τίτλο «Η Δύναμη της Τέχνης – Power of the Art» από τη Δευτέρα 18 Ιανουαρίου έως την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021 και με ειδικό θέμα «Η Οδύσσεια του 2020»  μεταξύ σχολείων της Δανίας, της Ισπανίας , της Ιταλίας, της Τουρκίας και της Ελλάδας. 

Καθοδηγητής  της ομάδας  Erasmus+ ήταν ο κ. Mick Boyle, Άγγλος Θεατρολόγος. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στη πλατφόρμα του zoom. 

Οι μετακινήσεις Erasmus+ μπορεί να έχουν παγώσει προς το παρόν, αλλά η ζέση και η θέρμη της επικοινωνίας, της συνεργασίας και της ανταλλαγής σκέψεων και εμπειριών των  μαθητών και των καθηγητών εξακολουθεί να υπάρχει στις καρδιές των συμμετεχόντων του Erasmus+.

Η Οδύσσεια του Ομήρου, το αρχαιότερο κείμενο της παγκόσμιας ποιητικής αφήγησης , που συντέθηκε τον 8ο αιώνα π.Χ. και εμπεριέχει την φιλοσοφία του ελληνικού πνεύματος,  ενώνει και διδάσκει ακόμη και σήμερα μετά από 2.700 χρόνια.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί από έξι διαφορετικές χώρες κατάφεραν να συνεργαστούν και να μοιραστούν τη σύγχρονη Οδύσσεια του 2020, όπως τη βίωσαν ο καθένας  προσωπικά. Το ταξίδι του Οδυσσέα στάθηκε ιδιαίτερα εκπαιδευτικό και βιωματικό για όλους τους συμμετέχοντες. Η περιπλάνησή του σχετίζεται με την περιπέτεια της ανθρωπότητας διαχρονικά, ασφαλώς και σήμερα, μέσα στις ιδιαιτέρες συνθήκες  της πανδημίας του Covid-19. Τέθηκαν οι στόχοι και τα ερωτήματα πάνω στα οποία εργάστηκαν οι μαθητές. Οι πανανθρώπινες αξίες για τις οποίες μιλάει ο Όμηρος διαπιστώθηκε ότι έχουν θέση και στο σήμερα, στην εποχή της πανδημίας.

Η Οδύσσεια είναι ένα έργο αντιπολεμικό και ανθρωποκεντρικό, που δίνει έμφαση στον αγώνα ενός ανθρώπου να πραγματοποιήσει τους στόχους του επιδοκιμάζοντας την ανθρώπινη ζωή με όλα της τα βάσανα. Η Οδύσσεια διακρίνεται για τον ανθρωπισμό της, αφού μελετά τον άνθρωπο σε βάθος και πλάτος (τις σκέψεις και τα συναισθήματα του, τις επιθυμίες του και τα κίνητρα του, τις ανάγκες και τις επιλογές του, τη συμπεριφορά του και τη δράση του) οδηγώντας τον αναγνώστη στην ανθρωπογνωσία με απώτερο σκοπό την αυτογνωσία. Αυτός ο ποιητής, που μόρφωσε την Ελλάδα, όπως είπε ο Πλάτωνας, δίνει έμφαση στον Άνθρωπο που σέβεται και αγαπά τον συνάνθρωπό του, που αγωνίζεται μέχρι τέλους και χαίρεται τη ζωή και την καθημερινότητα.

O Οδυσσέας αναδεικνύεται ένας ήρωας της Ομηρικής εποχής. Στην Οδύσσεια, σημειώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός, « ο ηρωισμός δεν αποτυπώνεται με τις νίκες στα πεδία των μαχών, αλλά και με τον καρτερικό αγώνα επιβίωσης του βασιλιά της Ιθάκης που αναμετράται κάθε στιγμή και λεπτό με το νόστο για τα πάτρια και την επιστροφή του. Σήμερα, λόγω των συνθηκών, επίκαιρος παρά ποτέ ο Όμηρος, μέσα από τα βάσανα και τις περιπέτειες του ήρωά του, ραψωδεί θαρρείς και για τον σύγχρονο αγώνα επιβίωσης».

Σήμερα ποιοι είναι οι σύγχρονοι ήρωες; Ποιοι είναι αυτοί που θυσιάζουν τον ίδιο τους τον εαυτό προς  όφελος των συνανθρώπων τους; Οι Σειρήνες, οι Κύκλωπες και τα γουρούνια είναι οι δυσκολίες στο ταξίδι του Οδυσσέα. Αυτές οι δυσκολίες τι αντίκτυπο έχουν στη σημερινή κατάσταση της πανδημίας; Τι επίδραση έχουν στο ψυχισμό του κάθε ανθρώπου, στις οικογένειες τους, στις τοπικές κοινωνίες και στις χώρες τους; Ο Οδυσσέας βρήκε τελικά την Ιθάκη του, τον προορισμό του, αφού πολέμησε γενναία και με τόλμη βρίσκοντας λύσεις σε κάθε αντιξοότητα.  Άραγε, ο σημερινός άνθρωπος θα μπορέσει να ξεπεράσει τα πολλά εμπόδια που έχουν αλλάξει δραματικά τη ζωή ολόκληρου του πλανήτη; Αυτά τα ερωτήματα τέθηκαν κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής συνάντησης.

Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία. Οι γνωστικοί και εκπαιδευτικοί στόχοι επιτεύχθηκαν πλήρως. Όλοι οι μαθητές επέδειξαν μεγάλη προθυμία και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες του προγράμματος, καθώς δούλεψαν άριστα σε εθνικές και μικτές ομάδες. Επίσης, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα όλοι οι μαθητές κάθε χώρας συνέλαβαν και πραγματοποίησαν πολύ όμορφες καλλιτεχνικές δημιουργίες και οργάνωσαν παρουσιάσεις για το υπόλοιπο κοινό! 

Η αρχαία χιλιοειπωμένη ιστορία μετατρέπεται σε βιωματική εμπειρία για τους ανθρώπους του 2020 και 2021 προβάλλοντας την οικουμενική διάσταση του έργου. 

Άξιζε λοιπόν το ταξίδι αυτό και καταλάβαμε «οι Ιθάκες τι σημαίνουν» όπως τονίζει ο ποιητής Καβάφης.

Διαβάστε εδώ σκέψεις των μαθητών και των καθηγητών του 3ου ΓΕΛ Ξάνθης μετά τη διαδικτυακή συνάντηση Erasmus+ «Η Οδύσσεια του 2020»

{Πηγή δημοσίευσης: https://xanthi2.gr/, 9/2/2021}