Δίκαιη κατανομή της νέας ΚΑΠ ζητούν οι Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι ΑΜΘ

Προτείνουν δικαιούχοι να είναι μόνο οι κατά κύριο επάγγελμα κτηνοτρόφοι κι αγρότες

Αναλυτικές προτάσεις και παρατηρήσεις προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επεξεργάστηκαν κι απέστειλαν οι Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για τη μεταβατική περίοδο 2021-22 και τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-27, δηλαδή συνολικά για τον τρόπο κατανομής των ενισχύσεων της ΚΑΠ για τα έτη 2021-27.

Ακολουθούν αναλυτικά οι προτάσεις:

Μεταβατική περίοδος 2021-22

Είναι κοινή διαπίστωση οι πλασματικά υψηλές μοναδιαίες αξίες, στις χωρικές ενότητες με υψηλή πυκνότητα βόσκησης.

Γι’ αυτό προτείνουμε:

  • Ανακατανομή των επιλέξιμων βοσκοτόπων των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων της χώρας, με κοινή πυκνότητα βόσκησης σε ολόκληρη την επικράτεια της χώρας.
  • Επανυπολογισμός των μοναδιαίων αξιών, όλων των κτηνοτρόφων της χώρας.
  • Μετά τις παραπάνω ενέργειες, άμεση σύγκλιση των δικαιωμάτων στο 100%.

Νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-2027

Βασική ενίσχυση και πρασίνισμα

  • Δικαιούχοι των ενισχύσεων, πρέπει να είναι μόνο οι κατά κύριο επάγγελμα κτηνοτρόφοι και αγρότες, δηλαδή αυτοί που το γεωργικό τους εισόδημα υπερβαίνει το εξωγεωργικό.
  • Διατήρηση των τριών περιφερειών ενισχύσεων δηλαδή, βοσκοτόπων, αρόσιμων, μονίμων καλλιεργειών.
  • Ένταξη στο σύστημα των επιλέξιμων βοσκοτόπων επιπλέον εκτάσεων, στις χωρικές ενότητες που αυτές χρειάζονται, ώστε η πυκνότητα βόσκησης, βάση της οποίας υπολογίζονται τα επιλέξιμα στρέμματα βοσκοτόπων, να είναι κοινή, για  ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια. Εξαίρεση πρέπει να αποτελούν, οι παραμεθόριες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, για λόγους δημογραφικούς και αυξημένου κόστους παραγωγής και τα νησιά για τους ίδιους λόγους αλλά λόγω και των ξηροθερμικών συνθηκών που τα επηρεάζουν, γι’ αυτό πρέπει να έχουν 10% χαμηλότερη πυκνότητα βόσκησης από την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα.
  • Το ύψος της ενίσχυσης ανά στρέμμα θα υπολογίζεται σε ετήσια βάση, διαιρώντας το ποσό χρηματοδότησης που αντιστοιχεί στην κάθε περιφέρεια ενίσχυσης, με τα αντίστοιχα επιλέξιμα στρέμματα που δηλώθηκαν, για το έτος ενίσχυσης.
  • Στις σταυλισμένες μονάδες που δε χρησιμοποιούν βοσκότοπο, πρέπει να δίνεται ειδική ενίσχυση, που να υπολογίζεται με βάση το ζωικό τους κεφάλαιο. Το ύψος αυτής της ειδικής ενίσχυσης, δεν πρέπει να υπολείπεται της αντίστοιχης που δίνεται βάση βοσκοτόπων, σε εκμεταλλεύσεις με το ίδιο ζωικό κεφάλαιο.
  • Οι νέοι και νεοεισερχόμενοι πρέπει να ενισχύονται για τα 5 πρώτα έτη από την είσοδό τους, με αύξηση του ποσού ενίσχυσης ανά στρέμμα κατά 30%, με ετήσιους επιτόπιους ελέγχους από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε όλους, για αυτά τα έτη. 
  • Το ανώτερο ποσό ενίσχυσης ανά εκμετάλλευση δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ.
  • Δεν πρέπει να ενεργοποιούνται ενισχύσεις βοσκοτόπων, δημοσίων και ιδιωτικών, χωρίς το αντίστοιχο ζωικό κεφάλαιο, εκτός περιπτώσεων ανωτέρας βίας που αφορούν απώλειες από, ζωονόσους, άγρια ζώα, καιρικά φαινόμενα, κλοπή.
  • Κάθε περιβαλοντική δέσμευση κι ενίσχυση, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη, το είδος και το μέγεθος, της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης και την περιοχή που αυτή δραστηριοποιείται.

Στόχοι των παραπάνω προτάσεων

  • Η δημιουργία αισθήματος δικαίου, σε όλους τους παραγωγούς.
  • Οι νέοι και νεοεισερχόμενοι να μπαίνουν ενισχυμένοι στο σύστημα των ενισχύσεων.
  • Η παύση του αθέμιτου ανταγωνισμού, που δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια και μέχρι σήμερα, ανάμεσα στους παραγωγούς. Η αντιστοιχία του μεγέθους της εκμετάλλευσης με το ποσό των ενισχύσεων, προτρέπει όσους εισέπρατταν πολλές ενισχύσεις μέχρι τώρα, να διαπραγματευτούν με μεγαλύτερη ζέση την παραγωγή τους κι όσους εισέπρατταν λίγες ενισχύσεις μέχρι τώρα, με ισχυροποιημένη οικονομικά  τη θέση τους, να βελτιώσουν την παραγωγή τους διαπραγματευόμενοι από ισχυρότερη θέση.  
  • Δημιουργείται αναπτυξιακό κίνητρο σε όλους, για να αυξήσουν το ζωικό και το φυτικό τους κεφάλαιο, αφού το έτος ενίσχυσης που αυτά θα δηλώνονται στο ΟΣΔΕ, θα παίρνουν και την ανάλογη στρεμματική ενίσχυση. Ταυτόχρονα ο παραπάνω λόγος λειτουργεί ως αντικίνητρο, για τη μείωση του ζωικού και φυτικού κεφαλαίου, με ότι όλα τα παραπάνω συνεπάγονται για τη ζωική και φυτική παραγωγή.
  • Δε θα ενεργοποιούνται δικαιώματα βοσκοτόπων (ιδιωτικών και δημόσιων) χωρίς το ανάλογο ζωικό κεφάλαιο. 
  • Τελειώνουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, σε ότι έχει σχέση με τα δικαιώματα και ταυτόχρονα δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης του εθνικού αποθέματος, αφού η κατανομή της Βασικής ενίσχυσης είναι πια αναλογική για όλους.
  • Όλοι οι παραγωγοί μπορούν να ανταπεξέλθουν με τους ίδιους οικονομικούς όρους, έναντι των περιβαλλοντικών υποχρεώσεων και περιορισμών που θα φέρει η ΚΑΠ 2023-2027.    

Συνδεδεμένες ενισχύσεις

  • Αύξηση των ποσών χρηματοδότησης της συνδεδεμένης ενίσχυσης και στα βοοειδή και στα αιγοπρόβατα. 
  • Να ληφθούν υπόψη για τους όρους και τις ποσότητες που ορίζονται, οι γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας (ορεινές, με φυσικά και ειδικά μειονεκτήματα περιοχές, νησιά) και οι παραγωγικές δυνατότητες των ντόπιων φυλών ζώων.
  • Για τα βοοειδή πρέπει να καταργηθεί το ανώτερο όριο των 12 ετών στην ηλικία της μητέρας, γιατί οι αγελάδες των αγελαίων εκμεταλλεύσεων, είναι παραγωγικές πολύ περισσότερα χρόνια. 
  • Δημιουργία νέας κατηγορίας συνδεδεμένης ενίσχυσης, για τα αιγοπρόβατα κρεοπαραγωγικής κατεύθυνσης, με ενίσχυση των αμνοεριφίων που γεννιούνται στην εκμετάλλευση, με προορισμό τη σφαγή και την αναπαραγωγή
  • Το ποσοτικό μέτρο για την είσπραξη της συνδεδεμένης ενίσχυσης για το γάλα των αιγοπροβάτων, πρέπει να είναι τα 50 κιλά ανά ζώο, προσαρμοσμένο στις ντόπιες φυλές αιγοπροβάτων.

Βιολογική κτηνοτροφία

  • Κοινή πυκνότητα βόσκησης, για όλες τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις της χώρας.
  • Αύξηση της χρηματοδότησης των μέτρων της βιολογικής κτηνοτροφίας και γεωργίας. 
  • Προτεραιότητα στους κτηνοτρόφους, για ένταξη βιολογικών καλλιεργειών που προορίζονται για ζωοτροφές. 

Εξισωτική αποζημίωση

  • Κοινή πυκνότητα βόσκησης, για όλες τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις της χώρας.
  • Αύξηση της στρεμματικής ενίσχυσης των βοσκοτόπων, ώστε τα ποσά ενίσχυσης για την κτηνοτροφία αλλά και το ανώτερο όριο ενίσχυσης (5.000), να επανέλθουν στο επίπεδο του 2013.
  • Να επανέλθει ως όρος επιλεξιμότητας, η μόνιμη κατοικία του δικαιούχου, στις περιοχές εφαρμογής του μέτρου.
  • Συμπληρωματικός όρος επιλεξιμότητας, η έδρα της εκμετάλλευσης.
  • Αυξημένη στρεμματική ενίσχυση  30% για τους νέους και νεοεισερχόμενους.

Αυτόχθονες φυλές

Συνέχιση της ενίσχυσης των απειλούμενων αυτοχθόνων φυλών αγροτικών ζώων.

{Πηγή δημοσίευσης: https://www.xronos.gr/, 24/2/2021}